Exercitation ullamco laboris nis aliquip sed conseqrure dolorn repreh deris ptate velit ecepteur duis.
Exercitation ullamco laboris nis aliquip sed conseqrure dolorn repreh deris ptate velit ecepteur duis.
Handel elektroniczny już od dłuższego czasu nabiera rozpędu, a w ostatnich latach na rynku pojawiło się kilku gigantów świadczących usługi pośrednictwa przy sprzedaży w Internecie. Podobnie rozwój social mediów wpłynął na możliwość sprzedaży wizerunku czy promocji produktów na różnych platformach. Wszystkie takie serwisy, z uwagi na swoją wielkość, zasięgi i pozycję na rynku, stosowały niekiedy postanowienia bardzo niekorzystne dla użytkowników biznesowych, chcących oferować swoje produkty konsumentom. Ten stan rzeczy ma zmienić Rozporządzenie z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego (dalej „Rozporządzenie”), które wymusi wprowadzenie pewnych zmian warunkach świadczenia i korzystania z usług.
Rozporządzenie ma zastosowanie do usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych, które są dostarczane lub których dostarczenie jest oferowane, odpowiednio, użytkownikom biznesowym i użytkownikom korzystającym ze strony internetowej w celach biznesowych, mającym siedzibę lub miejsce pobytu w Unii, którzy poprzez te usługi pośrednictwa internetowego lub wyszukiwarki internetowe oferują towary lub usługi konsumentom znajdującym się w Unii, niezależnie od siedziby lub miejsca pobytu dostawców tych usług oraz niezależnie od innych mających zastosowanie przepisów. Będą to zatem głównie – chociaż nie tylko – platformy sprzedażowe jak Allegro czy Amazon, a także serwisy społecznościowe np. Facebook i Instagram (dalej „Dostawcy”), a z drugiej strony przedsiębiorcy zawierający z nimi umowy dotyczące możliwości oferowania swoich towarów czy usług na tych platformach (dalej „Użytkownicy”).
Wprowadzone rozwiązania można podzielić na cztery kategorie, dotyczące:
W zakresie warunków korzystania z usług nacisk położony został na przejrzystość. Warunki mają: być sformułowane prostym i przystępnym językiem; być łatwo dostępne dla Użytkowników na wszystkich etapach ich stosunków handlowych; zawierać określenie podstaw podjęcia decyzji o zawieszeniu lub zakończeniu lub nałożeniu wszelkich innych rodzajów ograniczeń; zawierać informacje o wszelkich dodatkowych kanałach dystrybucji i potencjalnych programach partnerskich; zawierać ogólne informacje dotyczące wpływu warunków korzystania z usług na własność i kontrolę praw własności intelektualnej przysługujących Użytkownikom.
Dodatkowo określono kwestie modyfikacji tych warunków – istnieje zakaz wprowadzania zmian przed upływem okresu powiadomienia, który musi być rozsądny i proporcjonalny do charakteru i zakresu planowanych zmian oraz ich konsekwencji dla Użytkownika. Okres powiadomienia wynosi co najmniej 15 dni, a jeżeli Użytkownik musi wprowadzić dostosowania techniczne lub handlowe aby dostosować się do zmian, okres ten powinien być odpowiednio dłuższy.
W zakresie ograniczeń, zawieszenia i zakończenia świadczenia usług należy wskazać na obowiązek każdorazowego poinformowania Użytkownika o podstawach działania wraz z uzasadnieniem, które powinno być dostarczone na trwałym nośniku, niekiedy z zachowaniem odpowiedniego terminu. Dodatkowo Dostawca ma obowiązek umożliwić danemu Użytkownikowi złożenie stosownych wyjaśnień, w ramach wewnętrznego, nieodpłatnego systemu rozpatrywania skarg, który będzie musiał u niego funkcjonować. Działanie takie ma ukrócić bezpodstawne blokowanie działalności Użytkowników, a tym samym zamykanie ich na spory sektor rynku.
Plasowanie, a więc sposób ukazywania się produktów w wynikach wyszukiwania i na platformach, jest kwestią niezwykle istotną, bowiem często determinuje decyzję konsumenta o wyborze produktów. Rozporządzenie wprowadza obowiązek określenia przez Dostawców w swoich warunkach korzystania z usług główne parametry determinujące plasowanie oraz powody, dla których względne znaczenie nadano tym głównym – a nie innym – parametrom. Dokładnie należy także opisać takie mechanizmy w przypadku płatnej promocji danych produktów. W praktyce ten pierwszy obowiązek może okazać się utrudniony, bowiem niektóre platformy, korzystające z algorytmów sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence „AI”), nie są w stanie wytłumaczyć działania AI. Taki system podejmuje decyzje na podstawie pewnych danych wejściowych, ale niestety obecnie systemy AI nie tłumaczą jak to robią i jest to zagadka nawet dla programisty.
Rozwiązywanie sporów ma zapewnić wewnętrzny system rozpatrywania skarg, który ma być dla Użytkowników bezpłatny. W ramach tego systemu skargi mają być rozpatrywane szybko, wszechstronnie i rzetelnie, uwzględniając wagę danego zagadnienia, a Użytkownik ma być poinformowany o wyniku sprawy. Dodatkowo Dostawca będzie miał obowiązek wskazać w swoich warunkach dwóch mediatorów, którzy będą gotowi podjąć sprawy wynikające z przyszłych sporów.
Wprowadzone obowiązki będą wymagały odpowiedniego dostosowania dokumentacji Dostawców, w tym warunków świadczenia usług i regulaminów, ale doprowadzą do zwiększenia ochrony Użytkowników. Dzięki temu przedsiębiorcy korzystający z usług platform pośredniczących mogą na jasnych i przejrzystych zasadach prowadzić swój biznes, nie będąc narażonym na nagłe, niespodziewane i niesprawiedliwe zmiany warunków współpracy.