Exercitation ullamco laboris nis aliquip sed conseqrure dolorn repreh deris ptate velit ecepteur duis.
Exercitation ullamco laboris nis aliquip sed conseqrure dolorn repreh deris ptate velit ecepteur duis.
28 czerwca do sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (Druk nr 1344). Na chwilę obecną projekt ten jest w rękach Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Projekt zakłada zmiany mi.in. w zakresie przerwania i zawieszenia biegu przedawnienia oraz instytucji wyzysku. Co dokładnie zostanie zmodyfikowane?
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie unormowania, w oparciu o które złożenie wniosku o zawezwanie do próby ugodowej lub wszczęcie postępowania mediacyjnego, prowadzonego bez zaangażowania sądu będzie skutkowało zawieszeniem biegu przedawnienia na czas trwania postępowania pojednawczego bądź mediacyjnego.
Zdaniem autorów nowelizacji projektowana zmiana wyeliminuje praktykę składania przez wierzycieli wniosku o zawezwanie do próby ugodowej jedynie w celu przerwania biegu przedawnienia, co w konsekwencji ograniczy liczbę spraw wpływających do sądów rejonowych z tego tytułu. Przywróci również zawezwaniu do próby ugodowej jej pierwotny właściwy cel, czyli zawarcie ugody, mając na względzie słuszne interesy zarówno wierzyciela, jak i dłużnika.
Projekt modyfikuje również przesłanki wyzysku. Dotychczas było to wykorzystanie przymusowego położenia, niedołęstwa lub niedoświadczenia drugiej strony w celu uzyskania świadczenia, którego wartość w chwili zawarcia umowy przewyższała w stopniu rażącym wartość świadczenia drugiej strony. Wedle projektowanych zmian ma zostać dodana przesłanka braku dostatecznego rozeznania, którą należy rozumieć jako brak wiedzy niezbędnej do odpowiedzialnego rozważenia celowości i skutków zawarcia proponowanej umowy. Z kolei samo rażące przewyższenie wartości dotychczas niezdefiniowane, wedle projektu ustawy ma oznaczać co najmniej dwukrotne przewyższenie wartości świadczenia.
Zmiany zakładają również modyfikację opcji żądań, które będzie mogła składać strona wyzyskana. Projekt ustawy proponuje przyznanie stronie pokrzywdzonej prawa wyboru, tj. żądania zmniejszenia swojego świadczenia lub zwiększenia świadczenia drugiej strony, bądź unieważnienia umowy.
W świetle obowiązujących przepisów pokrzywdzony może żądać unieważnienia umowy wyłącznie, gdy zmniejszenie swojego świadczenia lub zwiększenie świadczenia drugiej strony byłoby nadmiernie utrudnione. Takie rozwiązanie nie jest jednakże rekomendowane przez Radę Legislacyjną, co zostało wyrażone wprost w przygotowanej do projektu Ocenie Skutków Regulacji. Zdaniem Rady podstawowym celem zmienianego art. 388 k.c. jest usunięcie niesprawiedliwości zaistniałej w wyniku wyzysku, a zatem powinno się dążyć do przywrócenia ekwiwalentności świadczeń, a nie przyznawać nieograniczoną możliwość żądania unieważnienia umowy zawartej w warunkach wyzysku.
Projekt zakłada również wydłużenie terminu do skorzystania z uprawnień wynikających z zawarcia umowy w warunkach wyzysku. Osoby pokrzywdzone zawarciem takiej umowy będą mogły ją podważyć przez okres trzech lat od jej zawarcia, a jeżeli stroną umowy będzie konsument – przez okres sześciu lat.
Projekt przewiduje 6-miesięczny termin vacatio legis.