Exercitation ullamco laboris nis aliquip sed conseqrure dolorn repreh deris ptate velit ecepteur duis.
Exercitation ullamco laboris nis aliquip sed conseqrure dolorn repreh deris ptate velit ecepteur duis.
Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym również Polska, miały czas do dnia 7 czerwca 2026 roku na wdrożenie unijnej Dyrektywy dotyczącej transparentności (wynagrodzeń). Vacatio legis ustawy zmieniającej k.p.: 6 miesięcy, od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (realnie będzie to koniec 2025r. lub początek 2026r.).
Główne założenia poselskiego projektu:
Nowe przepisy zakładają wprowadzenie obowiązku zamieszczania w publikowanych ogłoszeniach o możliwości zatrudnienia pracownika, informacji na temat proponowanego wynagrodzenia brutto. Za niedopełnienie go ma grozić pracodawcy kara grzywny do nawet 30 tys. zł.
Pracodawcy będą musieli przygotować raporty dotyczące różnic w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami w firmie. Raporty te mają pokazywać ogólną różnicę w płacach, jej szczegóły oraz informacje o procentowym udziale kobiet i mężczyzn, którzy otrzymują dodatkowe składniki wynagrodzenia.
Duże firmy będą musiały tworzyć takie raporty co roku, a mniejsze – co kilka lat. Jeśli raport wykaże nieuzasadnione różnice w wynagrodzeniach, pracodawca będzie musiał je wyeliminować, współpracując z pracownikami i odpowiednimi instytucjami:
WAŻNE: Traktowane dosłownie przepisy dyrektywy nie oznaczają, że pracodawca musi podać wynagrodzenie w opublikowanej ofercie pracy. Ważne jest to, że ma to zrobić jeszcze przed rozpoczęciem rozmowy rekrutacyjnej – może podać stawkę podczas pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem.
Po art. 18 indeks 3c dodaje się art. 18 indeks 3ca w brzmieniu:
„Art. 18 indeks 3ca . § 1. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie na danym stanowisku otrzymuje od pracodawcy informację o:
1) wynagrodzeniu, o którym mowa w art. 18 3c § 2, jego początkowej wysokości lub jego przedziale – opartym na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci, oraz
2) odpowiednich postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – w przypadku gdy pracodawca jest objęty układem zbiorowym pracy lub obowiązuje u niego regulamin wynagradzania.
§ 2. Informacje, o których mowa w § 1, pracodawca przekazuje w postaci papierowej lub elektronicznej osobie ubiegającej się o zatrudnienie, z odpowiednim wyprzedzeniem, zapewniając świadome i przejrzyste negocjacje:
1) w ogłoszeniu o naborze na stanowisko;
2) przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko ani nie przekazał informacji, o których mowa w § 1, w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 1;
3) przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko ani nie przekazał informacji, o których mowa w § 1, w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 1, ani przed rozmową kwalifikacyjną.
§ 3. Pracodawca zapewnia, aby ogłoszenia o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący.”;
Art. 22 indeks 1 w § 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia, z wyłączeniem informacji o wynagrodzeniu w obecnym stosunku pracy oraz w poprzednich stosunkach pracy.”
Zarówno projekt nowelizacji Kodeksu pracy, jak i unijna dyrektywa 2023/970 dążą do zwiększenia transparentności wynagrodzeń, przeciwdziałania dyskryminacji i zmniejszenia luki płacowej. Choć implementacja przepisów w pełnym zakresie nastąpi najprawdopodobniej do 2026 roku, już teraz pracodawcy powinni rozpocząć przygotowania – nie tylko ze względu na planowane obowiązki formalne, ale również dla budowania kultury organizacyjnej opartej na równości, sprawiedliwości i zaufaniu.