Exercitation ullamco laboris nis aliquip sed conseqrure dolorn repreh deris ptate velit ecepteur duis.
Exercitation ullamco laboris nis aliquip sed conseqrure dolorn repreh deris ptate velit ecepteur duis.
W związku z dynamicznym rozwojem branży e-commerce, która w czasach COVID-19 nabiera jeszcze większego znaczenia, coraz więcej zakupów dokonujemy za pośrednictwem sklepów internetowych i podobnych platform sprzedażowych. Chociaż taka forma dokonywania zakupów jest bardzo wygodna, to jednak podczas sprzedaży internetowej klient nie może sprawdzić jakości danego towaru. Będąc następnie niezadowolonym z dokonanego zakupu może chcieć od takiej umowy odstąpić.. W artykule przeanalizujemy jakie obowiązki związane z konsumenckim prawem odstąpienia prawo nakłada na przedsiębiorców.
Przede wszystkim należy wskazać, że ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (dalej “Ustawa”) stanowiąca implementację dyrektywy w sprawie praw konsumentów, nakłada na przedsiębiorców szereg obowiązków informacyjnych związanych z realizacją zakupów na odległość, które zostały obszernie wyliczone w art. 12 Ustawy.
Jednym z takich obowiązków jest poinformowanie konsumenta o przysługującym mu konsumenckim prawie odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Zgodnie z art. 27 Ustawy każdy nabywca będący konsumentem, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem sprzedawcy, ma możliwość odstąpienia od niej bez podania przyczyny. Konsument ze swojego prawa może skorzystać w ciągu 14 dni od daty otrzymania rzeczy, najczęściej będzie to dzień odbioru przesyłki od kuriera.
Konsekwencją braku poinformowania konsumenta o przysługującym mu uprawnieniu będzie wydłużenie okresu na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy – do 12 miesięcy, chyba że przed tym terminem przedsiębiorca naprawi swój błąd – wtedy termin skróci się do 14 dni od daty właściwego poinformowania konsumenta o jego prawie.
Warto pamiętać, że dla zachowania powyższych terminów wystarczające będzie samo wysłanie oświadczenia przez konsumenta, a nie data jego dotarcia do przedsiębiorcy. Takie oświadczenie może być złożone w dowolnej formie. Jeżeli jednak przedsiębiorca umożliwia złożenie takiego oświadczenie za pośrednictwem swojej strony internetowej to będzie zobowiązany niezwłocznie przesłać konsumentowi, na trwałym nośniku, potwierdzenie otrzymania tego oświadczenia.
Kupujący decydujący się na odstąpienie od umowy nie ponosi żadnych kosztów takiej operacji, z wyjątkiem konieczności pokrycia kosztów odesłania rzeczy, o czym przedsiębiorca jest zobowiązany konsumenta poinformować. Pozostałe koszty są mu w pełni zwracane, chyba że zamawiając produkt nie zdecydował się na wybór najtańszego, zwykłego sposobu dostawy – wtedy zwrócona zostanie mu jedynie kwota odpowiadająca tej najniższej stawce..
Sprzedawca powinien zwrócić środki w takim sam sposób, w jaki otrzymał je od kupującego, niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od momentu otrzymania oświadczenia konsumenta o rezygnacji z umowy. Może wstrzymać się jednak do momentu, kiedy otrzyma zwracaną rzecz albo potwierdzenie jej odesłania, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
Przedsiębiorca nie może przedłużać ustalonego terminu zwrotu środków. Kwota, którą wpłacił konsument musi być ponadto zwrócona w całości, bez żadnych potrąceń wynikających chociażby z tytułu kosztów przelewu. Zabronione są także próby wymuszania kar za skorzystanie z prawa do zwrotu towaru.
Obowiązki nałożone na przedsiębiorców w związku z wprowadzeniem instytucji konsumenckiego prawa odstąpienia od umowy nie są trudne do realizacji, a dzięki ich wypełnieniu nie narażamy się na negatywne konsekwencje związane np. z wydłużeniem terminu na zwrot towaru przez konsumenta, co generuje dodatkowe problemy natury prawnej i faktycznej. Równocześnie unikamy ryzyk związanych z podjęciem działań np. przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów, a nasz sklep zyskuje w oczach byłych i przyszłych klientów jako rzetelny i przyjazny konsumentowi.