Już od 28 maja 2022 r. mają być stosowane przepisy wynikające z tzw. Dyrektywy OMNIBUS.
Na chwilę obecną projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta i innych ustaw, który miał implementować tę dyrektywę jest nadal na etapie prac legislacyjnych.
Dyrektywa ma na celu wzmocnić pozycję konsumentów na rynku a co za tym idzie zwiększy obowiązki po stronie przedsiębiorców szczególnie w branży 𝐞-𝐜𝐨𝐦𝐦𝐞𝐫𝐜𝐞.
Najważniejsze zmiany wynikające z dyrektywy:
uniemożliwienie sztucznej obniżki cen – obowiązek podania w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny wcześniejszej ceny produktu (co najmniej sprzed ostatnich 30 dni)
dodanie do katalogu praktyk handlowych wprowadzających w błąd: twierdzenia, że opinie o produkcie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy rzeczywiście używali danego produktu lub go kupili, choć nie podjęto uzasadnionych kroków w celu sprawdzenia, czy opinie te pochodzą od takich konsumentów oraz zamieszczanie lub zlecenie innej osobie zamieszczania nieprawdziwych opinii konsumentów w celu promowania produktów
dodanie do katalogu praktyk handlowych wprowadzających w błąd: podawania wyników wyszukiwania w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania w ramach wyników wyszukiwania
zanim konsument zostanie związany umową zawartą na odległość, udziela mu się informacji o tym, czy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą, na podstawie oświadczenia tej osoby trzeciej złożonego dostawcy internetowej platformy handlowej oraz w przypadku gdy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe nie jest przedsiębiorcą – informację o tym, że prawa konsumentów wynikające z unijnego prawa ochrony konsumentów nie mają zastosowania do tej umowy.